• 11:58
  • |
  • یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷
  • |
  • mail
  • |
  • map
  • |
  • map
english
paya
  • تداوم حیات در گرو حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی است .
  • بیایید هوایی پاک و آسمانی آبی را به کودکانمان هدیه کنیم .
  • تنوع زیستی،ارزشمندترین گنجینه بشری
  • با بهینه سازی مصرف ، از کاهش منابع حیاتی و آلودگی محیط زیست بکاهیم .
  • آرامش روح و روان در گرو حفاظت از محیط زیست میباشد .
  • طبیعت ما بیش از هر زمانی ، اکنون نیاز مند حفاظت است .
  • از یاد نبریم که همه ما در قبال مواهب طبیعی مسئولیم .
  • طبیعت سالم ، زندگی سالم ، اندیشه سالم .
  • تنوع زیستی بستر و زیر ساخت حیات ما را حفظ میکند.
اخبار دانشکده
امیدی نیا، سرپرست معاونت آموزش وپژوهش سازمان محیط زیست:کلیات رشته محیط بانی تهیه شده است

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان زیست با بیان اینکه کلیات محتوای اموزشی دوره محیط بانی طرحی شده است، گفت: در تلاش برای کسب مجوزهای لازم برای تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی هستیم.

به گزارش ایسنا، اسکندر امیدی‌نیا در نشست خبری که امروز در دانشکده محیط زیست کرج برگزار شد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی تبدیل خواهد شد، گفت: بر اساس بخشنامه شورای عالی اداری و استخدامی کشور، آموزش عالی تنها باید یک متولی داشته باشد. در این رویکرد جدید آموزش عالی تنها می‌تواند در یک واحد متمرکز باشد علاوه بر این رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست نیز تغییر کارکرد دانشکده محیط زیست است.

وی با بیان اینکه دانشکده محیط زیست تجربه تاریخی روشنی دارد، اظهار کرد: باید از ظرفیت دانشکده محیط زیست برای بالا بردن راندمان سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کنیم.
رییس دانشکده محیط زیست کرج با اشاره به اینکه دوره‌های محیط بانی یکی از مهمترین رشته‌ها است، گفت: دوره‌های کوتاه‌مدت و دوره های ساختارمند دیگری در قالب مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته برای محیط بانی دیده شده است. در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست گام‌هایی برداشته است و سعی دارد آموزش همه جانبه دوره‌های محیط بانی در این دانشکده  صورت گیرد.

امیدی‌نیا افزود: دنبال اخذ مجوزهای لازم برای تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی هستیم. تداوم فعالیت دانشکده محیط زیست با رشته‌های گذشته اولویت سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم درحوزه محیط بانی به شکل آکادمیک گام برداریم باید دوره‌های مرتبط با آن ایجاد شود. کلیات رشته محیط بانی در اولین جلسه وزارت علوم مطرح شده است.
رییس دانشکده محیط زیست افزود: هدف سازمان حفاطت محیط زیست ازدست دادن یک ظرفیت نیست بلکه سعی داریم بهره وری دانشکده محیط زیست را بالا بریم تا پاسخگوی چالش‌های سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

امیدی‌نیا با بیان این که پیش از اینکه محیط‌بان‌ها بدون آموزش وارد خدمت می‌شدند، گفت: بنا به دستور سازمان حفاظت محیط زیست محیط بانانی که آموزش ندیده‌اند نباید وارد عملیات شوند بنابراین لازم است قبل از اینکه به محل خدمت خود اعزام شوند دوره‌های آموزشی را طی کنند. حوزه محیط بانی به شدت تخصصی است. حتما باید یک نهاد آموزشی مسئولیت آموزش آکادمیک آن‌ها را بر عهده بگیرد. محیط‌بانانی که وارد عرصه محیط زیست می‌شوند حتما باید آموزش دیده باشند.

رییس دانشکده محیط زیست تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست حتما باید نیروی خودش را تربیت کند و برای این کار نیز نیاز به هیات علمی دارد.

امیدی‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی اعضای هیت علمی این دانشکده به کار خود ادامه خواهند داد، گفت: به‌طور قطع از اعضای هیات علمی دانشکده برای آموزش محیط بانی استفاده خواهد شد.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت زیست در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسنا در مورد وضعیت مجوز دهی به مدارس طبیعت اظهارکرد: مدارس طبیعت هم ابزاری برای اجتماعی کردن محیط زیست است اما هنوز بستر قانونی آن وجود ندارد. سازمان حفاظت محیط زیست هم قصد ندارد کار غیر قانونی انجام دهد بنابراین باید ساختارهای اداری و قانونی مربوط به مدارس طبیعت ایجاد شود. این موضوع در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده است و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان عضوی از اتاق فکر در این زمینه همکاری داد.
امیدی‌نیا تاکید کرد: از همه فرصت‌ها و ابزارها که درراستای اجتماعی کردن مسائل محیط زیست باشد، استفاده می‌کنیم. در صورت فراهم شدن بستر اجرایی و قانونی مدارس طبیعت از این نهاد حمایت خواهیم کرد بنابراین فعلا دست نگه داشته‌ایم تا زیرساخت‌های قانونی مدارس طبیعت فراهم شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صدور مجوز تاسیس مدارس طبیعت برعهده وزارت اموزش و پرورش است، گفت: مسلما متولی مدرسه آموزش وپرورش است و هرجا لفظ مدرسه استفاده شود به آموزش و پرورش مربوط می‌شود.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی در مورد موضع سازمان حفاظت محیط زیست درقبال تولید انبوه محصولات تراریخته در کشور اظهارکرد: همه می‌دانیم که ۸۰ تا ۸۵ درصد سرزمین ایران خشک و نیمه خشک است. در شرایط کنونی ناچاریم که در حوزه کشاورزی به سمت استفاده از تکنولوژی و دانش‌های نوین حرکت کنیم.

وی با اشاره به این که فقر بزرگترین چالش زیست محیطی به شمار می‌آید،گفت: جامعه فقیر برای جبران فقر خود ناچار دست به هر کاری می‌زند که همین موضوع محیط زیست را در معرض آسیب قرار می‌دهد. باید بتوانیم به نیازها پاسخ فنی درستی بدهیم. ایجاد اشتغال پایدار به ویژه برای جوامع محلی بسیار اهمیت دارد و برای دستیابی به اشتغال پایدار باید از همه فناوری‌ها استفاده کنیم البته استفاده از تکنولوژی باید در ساختار و رویکرد محیط زیستی رخ دهد.

امیدنیا افزود: دیگر محیط زیست مساوی با مفاهیم مثل «دست نزن» یا «جیز است» نیست. نمی‌توان دور محیط زیست سیم خاردار کشید بلکه باید در چارچوب محیط زیست از همه فناوری‌ها نیز استفاده شود. علم و فناوری همیشه با چالش‌هایی مواجه بوده است. باید بتوانیم از فرصت‌های فناوری استفاده کنیم و مضرات آن را کنار بگذاریم.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه قوانین و آیین‌نامه‌های متناقض یکی از مشکلات کشور ما است، گفت: در یک سمت به حفظ آب و محیط زیست توجه می‌شود و در سمت دیگر تنها روی اشتغال تمرکز می‌شود، درحالی که این دو موضوع باید باهم جمع شود. تراریخته دانشی مبتنی بر مهندسی ژنتیک است و هیچکس نمی‌تواند بگوید که علم بد است. باید هر فناوری را برای خود کرده و آن را بومی سازی کنیم.

سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر دانشکده محیط زیست برگزار شد

سومین جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر دانشکده محیط زیست که در سه بخش اعضای هیات علمی، کارشناسان و دانشجویان برگزار شد با معرفی نفرات برگزیده به کار خود خاتمه داد.

به گزارش روابط عمومی، در ابتدای این مراسم دکتر گشتاسب معاون آموزش، توسعه و پژوهش دانشکده محیط زیست ، با اشاره به جایگاه پژوهش در دنیای امروز بیان داشت: عملکرد دانشکده محیط زیست در زمینه فعالیت های پژوهشی چشمگیر و افتخارآمیز است.
وی افزود: خوشبختانه واحد پژوهش در چندماه گذشته تمرکز ویژه ای بر افزایش فعالیت های خود گذاشته و در زمینه های مختلف عملکرد مطلوبی دارد که به ویژه در حوزه تولید مقالات علمی توسط اعضای هیات علمی و کارشناسان بسیار درخشان است. 
دکتر گشتاسب با اشاره به توانمندی های دانشکده محیط زیست بیان داشت: دانشکده در زمینه تولید علم می تواند به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کند و در گذشته هم همواره بازوی علمی و اجرایی سازمان بوده و با چنین پتانسیلی قطعاً قادر به تاثیر مثبت بر روند رو به رشد محیط زیست در کشور خواهد شد.

در ادامه این مراسم دکتر امیدی نیا، رئیس دانشکده محیط زیست با بیان جایگاه پژوهش در تولید دانش و نقش آفرینی پژوهشگران در دنیا گفت: اگر کشوری قصد توسعه و پیشرفت دارد باید در بخش پژوهش سرمایه گذاری کند. حمایت از پژوهشگران می تواند موجب افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) شود. 

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست افزود: یکی از راه های رشد اقتصاد درون زا که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم می باشد، ارتقای جایگاه پژوهش و به کارگیری نتایج حاصل از پژوهش های علمی و مستند است. این تصور که پژوهشگر باید نتایج پژوهش را اجرایی کند اشتباه است، کار پژوهشگر این نیست، نباید حوزه ها را با هم اشتباه بگیریم. پژوهشگران صبور هستند و می دانند نتایج تلاش های آنها روزی به ثمر می نشیند. اما این وظیفه بر عهده دیگر نهادهاست. 
دکتر امیدی نیا گفت: برخی به دلیل عدم شناخت ارزش پژوهش آن را در تولید مقاله خلاصه می کنند و می گویند اینگونه اقدامات فقط برای فرد پژوهشگر و سازمان او فایده دارد، در حالیکه تجربه نشان داده که اتفاقاً پژوهش های دقیق و مستند که با کپی کاری فرق دارد، زمینه ساز توسعه همه جانبه هستند.

رئیس دانشکده محیط زیست در پایان با تقدیر از تلاش های صورت گرفته در واحد پژوهش دانشکده محیط زیست گفت: پژوهش یک اکوسیستم است، در این اکوسیستم باید دقت کنیم که هر موضوعی را سرجای خود مورد بررسی قرار دهیم. مثلاً دقت کنیم وقتی کشور ما با بحران آب روبرو است، چه اندازه در زمینه آب پژوهش کرده ایم؟ لحاظ کردن این نکات و بهره گیری درست از ظرفیت ها و پتانسیل پژوهش به پیشبرد اهداف عالی کشور کمک می کند. 

دکتر بهزاد رایگانی مدیر واحد پژوهش دانشکده با ارائه گزارشی در خصوص این واحد گفت: خوشبختانه در این دوره توجه ویژه ای به امر پژوهش در دانشکده از سوی مدیران ارشد دانشکده به ویژه آقای دکتر امیدی نیا و آقای دکتر گشتاسب صورت گرفته است.

مدیر پژوهش دانشکده محیط زیست افزود: ارتقاء کیفیت اینترنت دانشکده، تغییر کابل کشی ها، راه اندازی چند سامانه و ارتقای کیفیت وب سایت دانشکده، حمایت از پژوهش های دانشجویی، زمینه سازی برای تولید مقاله، همکاری واحد آزمایشگاه ها با پژوهشگران و تلاش برای توسعه همکاری های برون دانشگاهی از جمله اقداماتی است که در چند ماه گذشته روی آن متمرکز شده ایم.
رایگانی با اشاره به استقبال خوب اعضای هیات علمی، کارشناسان و دانشجویان از سومین جشنواره پژوهشگران برتر گفت: خوشبختانهبنا بر فراخوانی که داشتیم، پژوهش های بسیار خوبی  به دست ما رسید که در این میان عملکرد کارشناسان دانشکده غافلگیرکننده بود. به نظر می رسد اگر جایی قرار باشد از دستاوردهای دانشکده دفاع کنیم، توانمندی های بدنه کارشناسی که مدارج بالای دانشگاهی را طی نموده اند، نیز می تواند یک سرمایه باشد.

پس از این سخنان، از پژوهشگران برگزیده دانشکده در بخش های زیر تجلیل به عمل آمد:

🔸 اعضای هیات علمی:
◀️ دکتر  علی جهانی
◀️ دکتر حمید گشتاسب
◀️ دکتر حمید سرخیل 
◀️  دکتر باقر نظامی 

🔹 کارشناسان: 
⬅️ دکتر  مجید حمامی 
⬅️ دکتر فرهاد عطایی
⬅️ مهندس شکوفه مرادی  
⬅️ دکتر رویا بزاززاده 
⬅️ مهندس اعظم تبیانیان 
⬅️ مهندس فرشته سادات میرطاهری 

🔺 دانشجویی:
⏹    مهندس زهرا مصفایی

محیط زیست پیشران توسعه متوازن و مداوم است

جناب آقای دکتر امیدی نیا ریاست محترم دانشکده محیط زیست در مراسم گرامیداشت روز دانشجو تاکید داشتند که: 

محیط زیست پیشران توسعه متوازن و مداوم است و دانشجوی نسل جدید باید در راستای اهداف کشور ایده های نو ارائه نماید.

مراسم گرامیداشت روز دانشجو توسط تشکل‌های دانشجویی دانشکده محیط زیست، در سالن آمفی تئاتر دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده محیط زیست، این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، دکتر اسکندر امیدی نیا رئیس دانشکده محیط زیست ضمن تبریک روز دانشجو گفت: روز دانشجو روز ایده های درخشان، قلم های تیز و نگاه های پرسشگر است که ما را به سمت آینده ای روشن سوق می دهد.
وی گفت: پیامی که 16 آذر برای ما تلاش و کوشش در راستای اهداف عالیه کشور با تکیه بر علم و دانش و پرهیز از رفتارهای پرحاشیه و خسارت بار است. ایران اسلامی به دانشجویانی نیاز دارد که پژوهش و مطالعه را سرلوحه کار خود قرار دهد.

رئیس دانشکده محیط زیست با بیان اینکه ظرفیت های دانشجویان در راستای کمک به محیط زیست کشور باید شناسایی شود بیان داشت: ما این آمادگی را داریم که از ایده های نوین دانشجویان فعال حمایت کنیم. اینکه انتظار داشته باشیم سازمان محیط زیست همه مشکلات را حل کند خطاست. باید همه کنار سازمان بایستیم تا بتوانیم از سد مشکلات عبور کنیم.
دانشکده محیط زیست
دکتر امیدی نیا افزود: دانشجوی نسل جدید باید در راستای اهداف کشور ایده های نو ارائه کند و با نگاهی بسیجی به علم، دانش و سازندگی بتواند زمینه مشارکت خود را فراهم آورد. تنها در این صورت است که می توانیم در مقابل تهدیدات ایستادگی کنیم و انشالله به سمت آینده ای موفق پیش برویم.

ایشان اشاره فرمودند که امروزه موضوع محیط زیست دیگر به عنوان ضمیمه طرح و برنامه مطرح نمی باشد، بلکه خود پیشران توسعه است. بعبارت دیگر رویکرد همه طرح ها و برنامه ها باید در راستای محیط زیست باشد. برنامه های محیط زیست مدار عین آینده نگری و مانایی در چارچوب توسعه متوازن و مداوم است. 

و همچنین اعلام داشتند که محیط زیست دیگر یک موضوع صرفاً حفاظتی و یا امنیتی نبوده بلکه خود عین مدیریت و پلتفرم آن است. 

رسالت همه ما از جمله دانشجویان رشته های محیط زیست ، اجتماعی سازی مفاهیم محیط زیست است. محیط زیست تا به یک فهم یک منش و یک سبک زندگی و یک سازه مدیریتی تبدیل نشود فاقد تاثیرات کلان اجتماعی خواهد بود. به طوریکه تولید محتوای محیط زیستی و ترویج آن در بستر کانال، گروه های مجازی و راه اندازی کانال های تخصصی از وظایف کلیدی یک دانشجوی محیط زیستی باید باشد که مورد حمایت دانشکده هم خواهد بود. 

و در پایان اشاره داشتند که محیط زیست میراث آیندگان است پس پیش بسوی صاحبان آینده ! که همانا مدارس و خانواده های جوان هستند که نسل آتی را تربیت می نمایند. دانشکده از این سبک فعالیت های دانشجویی حمایت شایسته خواهد نمود.

پخش کلیپ تصویری، قرائت بیانیه توسط تشکل های دانشجویی، تقدیر از دانشجویان ممتاز و اجرای مسابقه از دیگر بخش های این برنامه بود که با استقبال کم نظیر دانشجویان همراه شد.

دانشکده محیط زیست

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور:
راز بقای بشر در گرو حفظ محیط زیست است

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: دیگر محیط زیست یک برنامه و اولویت نیست بلکه راز بقای بشر در گرو آن است.


به گزارش ایرنا اسکندر امیدی نیا روز سه شنبه در گردهمایی معاونان آموزش و پژوهش ادارات محیط زیست کشور که در سرسرای همایش های توسعه نیشکر در اهواز برگزار شد، افزود: زیربنای خیلی از کارهای تاثیرگذار، آموزش و پژوهش است که در نهایت به بهره وری و توسعه منجر می شود.

وی با بیان اینکه آموزش بر مبنای همگرایی در چیدمان مدیریت شهرها و استان ها می تواند کلیدی باشد، گفت: همگرایی زمینه ساز اقدامات صحیحی است که در جامعه تاثیرگذار است بنابراین باید از ظرفیت ها به منظور آموزش مدیران استفاده بیشتری شود.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: اعتقاد دارم که ساختار اداری کمک چندانی به حوزه آموزش به ویژه در زمینه مسایل زیست محیطی نمی کند بلکه این موضوع باید با علاقه شخصی توسط شهروندان و سازمان های مردم نهاد که از توانایی بسیار خوبی برخوردار شده اند دنبال شود.

امیدی نیا ادامه داد: امروزه در دنیا بدون محدودیت در بخش های مختلف محیط زیست و آموزش هزینه های بسیار زیادی می شود.
لزوم مدیریت علمی و دقیق منابع آبی
وی همچنین به 'جنگ آب در دنیا' اشاره کرد و گفت: منابع آبی باید با مدیریت علمی و دقیق انجام شود و شاه کلید این مدیریت آموزش است.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: 70 درصد مسایل زیست محیطی پاسخ فناورانه دارد و علم می تواند جواب سئوالات را داشته باشد تا مشکلات کنترل و حل شوند.

امیدی نیا محیط زیست را خارج از محدودیت های جغرافیایی دانست و خاطرنشان کرد: بنابر این چالش های مربوط به آن متعلق به کشور ایران نیست و به دید منطقه ای نیاز است که در این صورت می توان به بررسی و کاهش اثرات مخرب اقدام کرد.

رییس دانشکده محیط زیست ادامه داد: باید به پروتکل های بین المللی توجه داشته باشیم و از فرصت های جهانی حداکثر بهره برداری و استفاده صورت بگیرد.

امیدی نیا منشا 25 درصد بیماری ها را با پایه محیط زیستی دانست و گفت: توجه به محیط زیست می تواند از بخش زیادی از چالش ها و به ویژه بیماری ها جلوگیری کند و به همین دلیل باید به امر آموزش و فعالیت پژوهشی در این حوزه توجه شود و مردم بهترین عامل بالقوه هستند که می توان از آنها بهره برد.

وی ادامه داد: نکته دیگری که نیاز است رویکرد آن بیش از گذشته تقویت شود این است که محیط زیست متعلق به آیندگان است و باید سعی کرد که امانت دار خوبی باشیم و در این مسیر حتما باید به سراغ آیندگان که هم اکنون در مهد کودک ها و مدارس هستند برویم و برای آنها مفاد آموزشی تهیه شود تا حفاظت از محیط زیست تمرین شود.

رییس دانشکده محیط زیست با تاکید بر اینکه بقای تمدن ما در گرو حفظ محیط زیست است، بیان کرد: نیاز است تا در مباحث محیط زیستی طوری عمل شود که رفتارهای روزمره ما محیط زیستی باشد.

امیدی نیا همچنین بر بکارگیری تکنولوژی بازگردانی آب در ساختمان ها تاکید کرد و از جامعه مهندسان خواست تا این فرآیند بازگشت آب را دنبال و اجرایی کنند.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: این تکنولوژی علاوه بر مزیت های اقتصادی به ایجاد فرصت های مناسب شغلی منجر می شود.

 نادیده گرفتن مشکلات خوزستان 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این گردهمایی با تاکید بر اینکه خوزستان یکی از استان های ملی کشور است، بیان داشت: محور محرکه هر دولتی استان خوزستان است که تولید بیش از 85 درصد نفت کشور، تولید 15 میلیون تن محصول کشاورزی و 50 درصد محصولات پتروشیمی را برعهده دارد.

احمدرضا لاهیجان زاده گفت: اما خوزستان با وجود همه طرح ها و پروژه های ملی نادیده گرفته شده و به این دلیل آموزش محیط زیستی در این استان از ویژگی و ضرورت بسیار زیادی برخوردار است.

وی همچنین به ارایه فعالیت های آموزشی در زمینه های مختلف محیط زیستی اشاره کرد و افزود: صاحبان صنایع، گروه سنی کودک و نوجوان و همچنین کارکنان محیط زیست از مخاطبانی هستند که این آموزش ها را دریافت می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از آموزش 276 هزار نفر محیط یار در 2 سال اخیر در این استان خبر داد و گفت:تعامل مناسبی توسط سازمان های مردم نهاد دراین باره صورت گرفته است.

گردهمایی 2 روزه معاونان آموزش و پژوهش ادارات محیط زیست کشور با حضور مسئولان مربوطه از 31 استان کشور از صبح سه شنبه در اهواز آغاز بکار کرده است.

موفقیت چشمگیر دانشجویان دانشکده محیط زیست در آزمون کارشناسی ارشد

86 نفر از دانشجویان دانشکده محیط زیست موفق به قبولی در مقطع کارشناسی ارشد شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشکد محیط زیست، 86 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده محیط زیست در آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال 1397 قبول شدند.

از این تعداد 60 نفر در دانشگاه های دولتی و 26 نفر در دانشگاه های غیر دولتی (پیام نور – غیرانتفاعی) پذیرفته شده اند که به تفکیک در جدول ذیل مشخص شده اند.