• 11:49
  • |
  • جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
  • |
  • mail
  • |
  • map
  • |
  • map
english
paya
  • تداوم حیات در گرو حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی است .
  • بیایید هوایی پاک و آسمانی آبی را به کودکانمان هدیه کنیم .
  • تنوع زیستی،ارزشمندترین گنجینه بشری
  • با بهینه سازی مصرف ، از کاهش منابع حیاتی و آلودگی محیط زیست بکاهیم .
  • آرامش روح و روان در گرو حفاظت از محیط زیست میباشد .
  • طبیعت ما بیش از هر زمانی ، اکنون نیاز مند حفاظت است .
  • از یاد نبریم که همه ما در قبال مواهب طبیعی مسئولیم .
  • طبیعت سالم ، زندگی سالم ، اندیشه سالم .
  • تنوع زیستی بستر و زیر ساخت حیات ما را حفظ میکند.
اخبار دانشکده
محرم محیطزیستی در دانشکده محیط زیست 

جمعی از کارکنان دانشکده محیط‌زیست، در دهه محرم اقدام به پاکسازی فضای فیزیکی این مرکز علمی کردند. 

به گزارش روابط عمومی، در این برنامه که با حضور اعضای هیات‌علمی، مدیران، کارشناسان و کارکنان صورت گرفت، ضمن پاکسازی محیط از پسماند، برگ خشک‌شده درختان کاج نیز گردآوری شد.

برگ درخت کاج باعث قلیایی‌شدن خاک شده و از رشد گیاهان دیگر جلوگیری به عمل می‌آورد. 

گفتنی است در دهه‌محرم با همکاری نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشکده محیط‌زیست و امور فرهنگی هر روز مراسم زیارت عاشورا، نماز جماعت و روضه‌خوانی و مدیحه‌سرایی در نمازخانه این دانشکده برگزار شد.

رویکردی پایدار برای درآمدزایی سبز با پایه‌گذاری اولین اسکرچ محیط‌زیستی

انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که دوران دانش‌آموزی و دانشجویی بهترین فرصتی است که آینده‌سازان در حین آموزش می‌توانند مقدمات کسب و کار خود را فراهم سازند. یکی از مهمترین موارد در خصوص انتخاب شغل آینده، مربوط به سطح پایداری مشاغل می‌باشد. تجارب بین‌المللی نشان می‌دهد که چهار عامل اصلی در انتخاب شغلی پایدار کلیدی می‌باشد رشد اقتصادی، رفاه اجتماعی، کاهش مصرف منابع پایه و کاهش تبعات محیط زیستی این چهار عامل کلیدی می‌باشد.

دکتر محمدرضا فرزانه عضو هیات‌علمی و مشاور ریاست تنها کالج دانشگاهی محیط‌زیست سازمان حفاظت محیط‌زیست و مجری برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست معاونت آموزش و مشارکت سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص این چهار عامل و نقش کلیدی آن در این برنامه سخن می‌گوید. محور این برنامه طرحی است که با عنوان "سفیران سبز فن آور(سفا)" نامگذاری شده است.
 
این واحدها را دانش‌آموزان و دانشجویانی تشکیل خواهند داد که از سنین پایه قدم در راهی برمی‌دارند که کشورهای توسعه‌یافته در این زمینه پیشتاز هستند و در کشور ما بسترسازی بسیاری لازم است که آمار ناچیز کمی و کیفی ما در حد و شأن استعداد ایرانیان رشد کند. اولین مصداقی که در این خصوص مورد توجه قرار گرفت مرتبط با کسب و کارهایی است که در خصوص فن آوری اطلاعات مطرح می‌باشد.
کسب و کارهایی که در کشورهای توسعه یافته از طریق توسعه "انیمیشن"، "بازی کامپیوتر"، "برنامه نویسی تحت وب و موبایل"، "نرم افزارهای کاربردی" و... درآمدزایی چندین برابر نسبت به درآمد نفتی کشور ما را رقم زده است.

مزیت اصلی این قبیل درآمدزایی، وابستگی ناچیز آن به مصرف منابع پایه و سهم ناچیز و حداقلی آن در ایجاد تبعات محیط زیستی میباشد و بدین دلیل سطح پایداری بسیار متفاوتی را با کسب و کارهای عمده فعلی در کشور رقم زده است.

فرزانه چنین ذکر کرد که مطالعات و پژوهشهایی که در طی 5 سال اخیر با محوریت " توسعه پایدار منطقه ای" داشته است؛ نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی که کشورهای توسعه یافته در این مسیر موفق بوده اند،تاکید بر ترمینولوژی کودکان برنامه نویس می‌باشد. از بین آمار 40 میلیون نفری کودکان برنامه نویسی که دانشگاه MIT ارائه کرده است؛ حدود 18میلیون کودک برنامه نویس در ایالات متحده آمریکا هستند.

افغانستان 180هزار و ایران کمتر از 14هزار کودک برنامه نویس دارد و حتی نرخ رشد کودکان برنامه نویس افغانستان 4 برابر بیشتر از کل آمار کودکان برنامه نویس کشور ما می‌باشد و این مسئله نگرانی ما را برای آینده کشور دو چندان کرده است.

بدین منظور در برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست یک محور اصلی به برنامه نویسی اسکرچ معطوف گردید. پژوهش‌های انجام شده در دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیطزیست یک مرحله بصورت عمیقتر انجام شد و مشخص گردید که تمرکز بر ترمینولوژی کودکان برنامه نویس می‌تواند ابزار قدرتمندی را در اختیار ارگان‌هایی که بدنبال آموزش، پرورش و تربیت کودکان و دانش آموزان می‌باشند بگذارد.

بدین دلیل در سطح پایلوت برنامه صیانت در استان البرز و در سال 1397 با همکاری آکادمی فرنیا بعنوان تخصصی ترین مرجع برنامه نویسی اسکرچ از بین 600 دانش آموز و دانشجو منتخب استان البرز، 65 نفر انتخاب و پس از طی چندین دوره آموزشی در نهایت 31 نفر بعنوان مدرس اسکرچ انتخاب شدند. تعامل بین معاونت آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیطزیست و آکادمی فرنیا باعث گردید که برای اولین مرتبه در سطح ملی و بین المللی اصطلاح "اسکرچ محیط زیستی" مطرح و 31 مدرس اسکرچ محیط زیستی پس از طی دوره‌های تئوری آموزش برنامه نویسی(زیر نظر آکادمی فرنیا-با سابقه همکاری با ژئوپارک جهانی) و آموزشهای غیر مستقیم مبانی محیط زیستی (زیر نظر سرکار خانم دکتر نجم السادات موسوی و تیم ایشان بعنوان بهترین گروه با سوابق تالیف کتب آموزش محیط زیست به کودکان)، وارد کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز شوند.
 
"کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز بهترین و بیشترین تعامل با محیط زیست"

انتخاب کانون‌های پرورش فکری یکی از بهترین انتخاب‌هایی بود که بعلت تمرکز کانون‌ها بر رویکرد آموزش غیر مستقیم اتفاق افتاد و باعث گردید در طی مردادماه 1398 بیش از 600 عضو فعال کانون‌ها با این رویکرد آموزش محیط زیست ببینند و از این میان 100 عضو منتخب کانون‌ها و زیر نظر مدرسین اسکرچ محیط زیستی برنامه صیانت، کلید ورود کسب و کار سبز آینده خود را در دست بگیرند و به دنیایی معرفی شوند که بتوانند با 40 میلیون کودک برنامه نویسی که آمار MIT است به رقابت بپردازند. البته با افزودن سایر آمار مشخص می‌شود که  تعداد کودک برنامه نویس در دنیا بسیار فراتر از این آمار می‌باشد.
سه موفقیت اصلی برنامه صیانت در سطح پایلوت 

در شهریورماه 1398 با افزودن 27 زنگ آموزش به 11 زنگ آموزش مردادماه، تعداد دانش آموزانی که آموزشهای محیط زیستی در خصوص ضرورت توجه به کسب و کارهای سبز(با محوریت توسعه آب اندوز) را فراگرفتند به بیش از 1000 نفر در استان البرز رسیدند این آمار که تنها در طی کمتر از دو ماه اتفاق افتاد؛ به میزان 7درصد کل آمار کودکان برنامه نویسی است که از سال 2007 تا کنون برنامه نویسی اسکرچ را در کشور فراگرفته اند و حاکی از موفقیت این برنامه در سطح استان البرز می‌باشد.

فرزانه ذکر کرد که تنها به این مورد بسنده نکردیم و موفقیت دوم این برنامه را افزودن مبانی محیط زیستی در فرآیند یادگیری برنامه نویسی اسکرچ بیان کرد که باعث گردید اولین مرتبه در سطح بین المللی اصطلاح اسکرچ محیط زیستی با تعامل سازنده دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست و آکادمی فرنیا تحقق یابد. بدین دلیل این برنامه و طرح سفا بوسیله معاونت ریاست جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست بطور رسمی در اولین جشنواره ملی آب رونمایی گردید و وارد سطح میانی گردید تا در کنار استان البرز در استان‌های کرمانشاه، مرکزی، گلستان، هرمزگان، قم، سیستان و بلوچستان و تهران نیز در نیمه دوم سال 1398 اجرایی گردد تا مقدمات موفقیت سوم این برنامه که تغییر رویکرد سنتی آموزش محیط زیست به آموزش مجازی است فراهم گردد؛ رویکردی نوین که مبتنی بر فن آوری روز دنیا میباشد و نسل جدید با این رویکرد نه با اجبار، بلکه با اشتیاق مفاهیم محیط زیستی را فرا میگیرند و از سوی دیگر بجای اعتیاد به بازی های کامپیوتر بیگانه با فرهنگ، خالق بازی های محیط زیستی و بومی خواهند شد. 

رویکردی متفاوت در سطح میانی برنامه صیانت معاونت آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست که بسترساز اشتغال سبز آینده سازان در کشور خواهد شد

در سطح میانی برنامه صیانت، پس از اینکه اولین پلت فرم آموزش مجازی "اسکرچ محیط زیستی" رونمایی خواهد شد؛ بطور همزمان در 7 استان آموزش‌های مجازی مبتنی بر اولین اسکرچ محیط زیستی در دو سطح آموزش "کاربران برنامه نویسی اسکرچ" و "مدرسین اسکرچ" در نیمه دوم سال 1398 آغاز می‌گردد و از این طریق امکان فروش محتواهای آموزشی تولید شده برای جامعه هدف این برنامه فراهم خواهد شد.

تاکید این برنامه بر دو جامعه هدف اصلی می‌باشد که "دانش اموزان مدارس تیز هوشان-اعضا فعال کانونهای پرورش فکری" و "کودکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی" می‌باشد. با این رویکرد می‌توان امیدوار بود که تا انتها سال 1398 آمار کودکان برنامه نویس کشور که نسبت به سایر کودکان برنامه‌نویس دنیا مزیت و برتری محیط زیستی بودن را خواهند داشت؛ به مرز صدهزار نفر در کشور رسیده و با ملی شدن برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست می‌توان امیدوار بود آینده ای بهتر برای آینده سازان این سرزمین و محیط زیست کشور از طریق ایجاد و پایدار سازی مشاغل با رویکرد ترویج کسب و کارهای سبز ایجاد گردد. 
بین‌المللی شدن رویکرد اسکرچ محیط زیستی
قابلیت رویکرد بکارگرفته شده از منظرهای آموزشی، پژوهشی، تربیتی، ترویجی و ایجاد اشتغالهای سبز در حدی است که بتوان مشابه با افتخارات گذشتگان این مرز و بوم که در دنیا سرآمد بوده است مسیری متفاوت  از ایران آغاز گردد و با تمرکز بر رویکرد آموزش مجازی و غیر مستقیم صیانت از منابع آب و محیط زیست با ابزار اسکرچ محیط زیستی، به دنیا معرفی گردد اما تحقق این هدف با آمار نگران کننده موجود نیاز به تلاش مضاعف و روز افزون دارد که در معاونت آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست-مدیریت مشارکتهای مردمی و مسئولیتهای اجتماعی و با مشارکت دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست و آکادمی فرنیا برنامه‌ریزی‌های لازم جهت ملی شدن و بین المللی شدن این رویکرد اتخاذ گردیده است.
عضو هیات علمی دانشکده محیط‌زیست، پژوهشگر برتر یازدهمین جشن سینمای مستند ایران

دکتر باقر نظامی‌بلوچی جایزه پژوهشگر برتر یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران را کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده محیط زیست، یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران با معرفی برگزیدگان به کار خود خاتمه داد.

دکتر باقر نظامی‌بلوچی عضو هیات علمی دانشکده محیط‌زیست در این جشنواره موفق شده برای فیلم «در گرداب انقراض» دیپلم افتخار بهترین پژوهش را به خود اختصاص دهد.  

این فیلم در ارتباط با وضعیت جمعیت رو به انقراض یوز ایرانی است. عنوان گرداب انقراض از یک اصطلاح اکولوژیک با عنوان «extinction vertex»  گرفته شده است. 
ساخت فیلم «در گرداب انقراض» از سال ۹۳ تا ۹۷  طول کشید. دکتر نظامی علاوه بر پژوهشگری در این فیلم، تهیه‌کنندگی این اثر را نیز بر عهده داشت. 

این فیلم پیش از این نیز در جشنواره‌های فیلم مستند ایتالیا و هندوستان به فینال راه پیدا کرده و جزو سه اثر برتر به شمار می‌روند که نتایج آن به زودی اعلام می شود.

در کارنامه هنری-پژوهشی دکتر نظامی فیلم های تحسین‌شده «در جستجوی پلنگ ایرانی» و «در رگ‌های سرد» هم وجود دارد که علاوه بر کسب سیمرغ بلورین برای او جایزه بهترین پژوهشگر را نیز به همراه داشته است.

گفتنی است جشنواره سینمای مستند معتبرترین جشنواره کشور در حوزه فیلم‌های مستند تولید داخل است که در آن آثار ساخته شده در سه بخش کوتاه، میان مدت و بلند با هم به رقابت می‌پردازند.

تقویم آموزشی دانشکده محیط‌زیست

تقویم آموزشی نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 98/99 اعلام شد.

رئیس اداره حراست دانشکده محیط‌زیست منصوب شد

جلسه معارفه علی جعفری رئیس اداره حراست دانشکده محیط زیست، با حضور مدیرکل حراست سازمان حفاظت محیط‌زیست، رئیس دانشکده محیط زیست، معاون و مدیران این مرکز و همچنین نمایندگان حراست استان البرز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده محیط زیست، در این جلسه دکتر امیدی‌نیا رئیس دانشکده محیط‌زیست ضمن خیرمقدم به مهمانان و حضار، با برشمردن اهمیت نقش و جایگاه حراست در دانشکده محیط‌زیست بیان داشت: در یک فضای دانشگاهی که دارای ابعاد مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و ساختار اداری است، حراست نقش بسیار مهمی را در ایجاد آرامش و امنیت  ایفا می‌کند.
وی عنوان کرد: خوشبختانه آقای جعفری به عنوان عضوی از خانواده معزز شهدا، از لحاظ رفتاری و اخلاقی شخصیت بسیار محترم و ارزشمندی دارد و در مدتی که سرپرستی اداره حراست دانشکده را بر عهده داشت به خوبی در چارچوب‌های تعریف شده اقدام کرد.
 
امیدی‌نیا ضمن اشاره به اینکه حراست همواره چشم ناظر و البته دست یاریگر هر مجموعه‌ای است افزود: تلاش ما در مجموعه دانشکده محیط زیست، ایجاد فضا و بستر مناسب و شفاف برای انجام فعالیت‌های علمی است و در این راستا تعامل میان حراست، مدیران، اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان راهگشا خواهد بود.
داود چراغی مدیر کل حراست سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سخنانی با بیان اینکه میان حراست یک مرکز علمی و اداری تفاوت‌های ماهوی وجود دارد بیان داشت: دانشکده محیط‌زیست به عنوان یک فضای علمی-آموزشی با ادارات تفاوت رویکرد دارد به همین دلیل لازم است که مدیر اداره حراست نیز در نوع برخورد، شیوه اعمال دستوارت و ارائه رهنمود متفاوت عمل کند چون اینجا با قشر جوان و تحصیلکرده به صورت مداوم برخورد دارد.

وی افزود: در چندماه گذشته آقای جعفری ارتباط و تعامل خوبی با سازمان حفاظت محیط زیست برقرار کرده و بسیاری از پرونده‌ها و مکاتبات معوقه را به روزرسانی کرده است که نشان‌دهنده علاقمندی، توانمندی  و دلسوزی ایشان است. 

وی در پایان با ذکر شاخصه‌های لازم در عصر حاضر برای مدیر حراست یک نهاد علمی بیان داشت: در کنار جدیت و دقت‌نظر، انتظار می‌رود رحمت و مدارای اسلامی هم در دستور کار قرار گیرد تا ان‌شالله بتوانیم به سمت جذب حداکثری جوانان که یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است گام برداریم. 
گقتنی است در پایان این جلسه، حکم مسئولیت علی جعفری به وی ابلاغ شد که در بخشی از آن آمده است:«امید است با توکل به ایزد سبحان و حسب قوانین و مقررات، ضمن صیانت از کارکنان، شناسایی گلوگاه‌های فساد اداری و مالی، نظارت و اجرای دقیق طرح های فیزیکی و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات(IT) و پیگیری مستمر امور، در اجرای وظایف، ماموریت های محوله و پیشبرد اهداف سازمان موفق و موید باشید».