• 16:16
  • |
  • شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹
  • |
  • mail
  • |
  • map
  • |
  • map
english
paya
  • تداوم حیات در گرو حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی است .
  • بیایید هوایی پاک و آسمانی آبی را به کودکانمان هدیه کنیم .
  • تنوع زیستی،ارزشمندترین گنجینه بشری
  • با بهینه سازی مصرف ، از کاهش منابع حیاتی و آلودگی محیط زیست بکاهیم .
  • آرامش روح و روان در گرو حفاظت از محیط زیست میباشد .
  • طبیعت ما بیش از هر زمانی ، اکنون نیاز مند حفاظت است .
  • از یاد نبریم که همه ما در قبال مواهب طبیعی مسئولیم .
  • طبیعت سالم ، زندگی سالم ، اندیشه سالم .
  • تنوع زیستی بستر و زیر ساخت حیات ما را حفظ میکند.
اخبار محیط زیستراهکاری برای مهارت آموزی دانش آموزان در شرایط قرنطینه خانگی برای استفاده مناسب از فرصت مقابله با کرونا
راهکاری برای مهارت آموزی دانش آموزان در شرایط قرنطینه خانگی برای استفاده مناسب از فرصت مقابله با کرونا
 
در بازه­ای از زمان، افرادی که امکان استفاده از کامپیوتر نداشتند را دارای سواد ناکافی می­نامیدند در شرایط کنونی برنامه­نویسی کامپیوتر نه بعنوان یک رشته دانشگاهی، بلکه بعنوان یک مهارت در سطح بین المللی مطرح می­باشد. مهارتی که پایه­گذار ترویج بسیاری از کسب و کارهای نوین و آینده دار مانند کسب و کارهای دیجیتال می­باشد. شرایط فعلی کشور نشان می­دهد که تمرکز بر این کسب و کارها و با نگاه گسترده­تر تمرکز بر کسب و کارهای سبز برای اشتغال آینده سازان سرزمین از اهمیت بسزایی برخوردار می­باشد که نیازمند برنامه ریزی و بسترسازی جدی در کشور می­باشد. این برنامه ریزی در  "برنامه ملی صیانت از منابع آب و محیط زیست طرح سفیران سبز فن آور(سفا)" صورت پذیرفته است و دومین سال اجرایی خود را تجربه می­ کند.

دکتر محمدرضافرزانه مجری برنامه ملی صیانت از منابع آب و محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، تمرکز این برنامه را شناسایی مصادیق مرتبط با فن آوری­ های دوست دار محیط زیست و ایجاد سازوکارهای انگیزشی برای ورود دانش آموزان به این عرصه حیاتی معرفی کرد و ذکر نمود که شرایط فعلی کشور که با قرنطینه خانگی همراه می­باشد بهترین فرصت مهارت آموزی برای دانش آموزان و خانواده­ های آن ها می ­باشد.

تجارب برنامه صیانت چه پیشنهادی را برای دانش آموزان و خانواده ها به همراه دارد؟
اولین مصداق از فن آوری که می­تواند بسترساز بسیاری از کسب و کارهای سبز باشد "فن آوری اطلاعات" است. "برنامه نویسی کامپیوتر" بعنوان پیش نیاز ضروری ورود به این عرصه مهم و سرنوشت ساز برای کسب و کارهای آینده مطرح می­باشد. از سال 2007 دانشگاه MIT با توسعه پلتفرمی به نام برنامه نویسی اسکرچ، بدون اینکه نیاز به کدنویسی باشد و صرفا از طریق ابزارهای ساده امکان مهارت آموزی دانش آموزان جهت ورود به این دنیا جذاب را فراهم نمود و تاکنون بالغ بر 50 میلیون دانش آموز در دنیا با استفاده از این پلتفرم در حال آموزش برنامه نویسی، تولید انیمیشن و بازی­های کامپیوتری کودکانه هستند تا بستر ورود به پویانمایی در کوتاه مدت و بستر ورود به دنیا فن آوری اطلاعات را برای پیشرفت آینده خود فراهم کنند. متاسفانه آمار کشور ما با وجود تلاش­هایی که در این خصوص صورت پذیرفته قابل قبول نیست و در برخی موارد حتی از کشورهای همسایه نیز بسیار کمتر می­باشد. در این شرایط برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست با برگزاری رویدادهای استارتاپی و جشنواره ملی آب، استارتاپ دانش آموزی را شناسایی کرد که بعنوان طرح برتر اولین جشنواره ملی آب، "اسکرچ ایرانی" را معرفی نمود و پس از برگزاری جلسات متعدد، این استارتاپ با عنوان "اولین پلتفرم آموزشی اسکرچ محیط زیستی" با حمایت آکادمی فرنیا اجرایی و بعنوان اولین بار در سطح بین المللی مطرح و رونمایی شد.

مزایای اسکرچ محیط زیستی چیست؟
مزایای گسترده ای مطرح میباشد که در سایت این استارتاپ به آن اشاره شده اما بطور خلاصه میتوان ذکر کرد که در این استارتاپ در کنار مزایای گسترده­ای که برای آموزش برنامه­نویسی بعنوان یک مهارت به دانش آموزان مطرح می­باشد؛ این استارتاپ از اعتیاد دانش آموزان به بازی­های کامپیوتری و استفاده نامناسب از فضا مجازی نیز جلوگیری می­کند و باعث می­شود که دانش آموزان عزیز خلق کننده بازی­های کامپیوتری باشند و از این طریق مهارتهای آنها در ابعاد مختلف تربیتی نیز ارتقاء پیدا کند. از سوی دیگر در این استارتاپ رویکرد آموزش غیر مستقیم نیز مبنا قرار گرفت و دانش آموزان با مثال های محیط زیستی مانند ضرورت مراقبت از منابع حیاتی آب و با رویکردی غیر مستقیم آموزش می­بینند و با شاهکارهای تاریخی این مرز و بوم همچون قنات و آب انبار و افتخارات ایرانیان آشنا خواهند شد و چالش های موجود کشور مانند پسماند و خطرات آن برای محیط زیست را می شناسند و بعنوان سفیر سبز به نسل خود و خانواده­های خود ضرورت توجه به دغدغه­های محیط زیستی را مطرح خواهند کرد. دانش اموزان با تولید محتوا میتوانند در رقابتهای ملی و بین المللی شرکت کنند و مهمتر اینکه بسترسازی کسب و کار آینده خود را فراهم خواهند کرد.

طرح عیدانه آموزش رایگان برنامه نویسی اسکرچ به دانش آموزان
هماهنگی­های صورت پذیرفته با "استارتاپ دانش آموزی موفق اسکرچ محیط زیستی" برنامه صیانت به شکلی انجام شد که تا سطح ملی این برنامه، امکان استفاده از بسته­های آموزشی اسکرچ محیط زیستی برای کلیه دانش آموزان عزیز کشور بصورت رایگان فراهم باشد و این عزیزان از طریق مراجعه به تارنما Scratch-env.com می­توانند امکان استفاده رایگان از طرح عیدانه برنامه صیانت و استارتاپ اسکرچ محیط زیستی را داشته باشند. پس از استفاده از بسته­های آموزشی، دانش آموزان عزیز می­توانند محتواهای دیجیتال (بازی و انیمیشن کامپیوتری) تولید کنند .

شرکت در دومین جشنواره ملی آب
 در صورتیکه این محتواهای تولیدی با موضوعات محیط زیستی باشد در بخش مرتبط در دومین جشنواره ملی آب نیز به رقابت می­پردازند. مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی آب (IWF-COE.ir) تا آخر اردیبهشت ماه 1399 خواهد بود و در این رویداد ملی از افراد برتر کشور تقدیر خواهد شد. البته در این جشنواره بجز محتواهای مرتبط با اسکرچ محیط زیستی، دانش آموزانی که صاحب فن آوری­های محیط زیستی می­باشند نیز می­توانند آثار خود را حداکثر تا انتها اردیبهشت 1399 ارسال و در رقابت انتخاب برترین دانش آموز کشور (سفیر سبز فن آور برتر کشور ) نیز شرکت کنند. سومین بخش جشنواره ملی آب رقابت انتخاب سخنران دانش آموز و سخنران دانشجو جشنواره ملی آب می­باشد که از بین دانش آموزان و دانشجویانی که به عرصه فن آوری­های سبز ورود کرده­اند صورت می­پذیرد. جشنواره های ملی آب بعنوان ابزاری برای ایجاد سازوکارهای انگیزشی برای دانش اموزان و دانشجویان جهت ورود به فن آوری های سبز و تداوم فعالیتهای فن آورانه آن در برنامه صیانت پیگیری می شود.

دانش آموزان با ورود به برنامه صیانت چه آینده ای خواهند داشت؟
برنامه ملی صیانت از منابع آب  و محیط زیست پس از چند سال مطالعه و پژوهش از سال 1397 در تعامل دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست(دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت اجتماعی) وارد سطح پایلوت گردید و پس از برگزاری موفق اولین حشنواره ملی آب، وارد سطح 8 استان گردید و هم اکنون با برگزاری دومین جشنواره ملی آب مقدمات ملی شدن این برنامه صورت پذیرفته است تمرکز این برنامه بسترسازی برای ورود دانش آموزان و دانشجویان به فن آوری های سبز و حمایت از این فن آوری ها جهت ورود به عرصه تولید واشتغالزایی بویژه برای مناطق کم برخوردار کشور می­باشد استارتاپ دانشجویی زنبورداری خانگی سبز این برنامه نیز در حال حاضر با هماهنگی صورت پذیرفته با بنیاد برکت، در حال طی فاز پایلوت جهت اشتغالزایی برای 30 نفر از افراد کم برخوردار استان خراسان جنوبی می­باشد تا مقدمات اجرایی سازی و اشتغالزایی سبز در کل کشور را طی می­کند.
فرآیند معرفی مصادیق فن آوری های سبز، ارائه­ی آموزشهای مرتبط، شناسایی و تقدیر از دانش آموزان و دانشجویان علاقمند و توانمد، راهنمایی این عزیزان جهت طی فرآیند تبدیل ایده به محصول و حمایت جهت ورود به عرصه تولید و اشتغالزایی محورهای اصلی است که در این برنامه دنبال می­شود و دو مصداق دانش آموزی و دانشجویی موفق مرتبط بیانگر امکان پذیری این رویکرد می باشد.

سخن پایانی:
 امید است با افزایش استارتاپ های موفق دانش آموزی و دانشجویی موفق و معرفی به جامعه علاقمند دانش آموزان و دانشجویان کشور، واژه توانستن در وجود این عزیزان پر رنگ شود و با کمک آینده سازان سرزمین شاهد رفاه بیشتر و شرایط اقتصادی بهتر برای مردم عزیز ایران زمین و حفاظت بهتر از منابع پایه و محیط زیست کشور باشیم.