• 16:42
  • |
  • سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷
  • |
  • mail
  • |
  • map
  • |
  • map
english
paya
  • تداوم حیات در گرو حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی است .
  • بیایید هوایی پاک و آسمانی آبی را به کودکانمان هدیه کنیم .
  • تنوع زیستی،ارزشمندترین گنجینه بشری
  • با بهینه سازی مصرف ، از کاهش منابع حیاتی و آلودگی محیط زیست بکاهیم .
  • آرامش روح و روان در گرو حفاظت از محیط زیست میباشد .
  • طبیعت ما بیش از هر زمانی ، اکنون نیاز مند حفاظت است .
  • از یاد نبریم که همه ما در قبال مواهب طبیعی مسئولیم .
  • طبیعت سالم ، زندگی سالم ، اندیشه سالم .
  • تنوع زیستی بستر و زیر ساخت حیات ما را حفظ میکند.
موزه مجازی دانشکده محیط زیست
در سال‌های نخست شکل‌گیری کانون شکار، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، کمتر کسی در ایران درس محیط‌ زیست خوانده بود. اسکندر فیروز از بنیان گذاران این کانون ٤ نفر از دانشگاه شیراز پیدا کرد و بعد از آن مجبور شدند ٤٠ نیروی خارجی به کشور جذب کنند.

 فیروز می گوید:
« باید با چراغ می‌گشتیم تا یک متخصص در این زمینه پیدا کنیم، حتی بیولوژیست (زیست شناس) هم سخت پیدا می‌شد.»

در سال 1347 سازمان شکاربانی و نظارت بر صید برای تربیت دانشجویان کشاورزی با گرایش محیط زیست، تفاهم نامه ای را را با دانشکده کشاورزی تبریز منعقد نمود. از بین 100 نفر دانشجوی کشاورزی، 17 نفر از آنان با گرایش محیط زیست در سال 1351 فارغ التحصیل شده و نیمی از آنان جذب سازمان گردیدند.

در سال 1349 یک دوره دو ساله تحصیلی "نخجیرداری و منابع طبیعی" برای تربیت 18 نفر افسر شکاربان برای سازمان تشکیل شد. دانشجویان این دوره، سال اول تحصیلی خود را در آموزشگاه عالی جنگل و مرتع گرگان طی کرده و در سال دوم مواد درسی توسط کارشناسان داخلی و خارجی سازمان برای آنان تدریس گردید.
توضیحات آقای فیروز در این رابطه شنیدنی است:

«در ایران آن زمان فقط علوم طبیعی، نظیر زیست شناسی، ماهی شناسی و منابع طبیعی (جنگل و مرتع) در دانشکده های مربوط تدریس می شد. همانطور که قبلا نیز اشاره کردم هیچ نوع آموزشی در ارتباط با حیات وحش (نخجیرداری) و اکولوژی در کشور وجود نداشت؛ و اما سازمان در آن برهه از زمان احتیاج مبرم به افرادی داشت که دارای آموزش کافی در زمینه شناخت طبیعت و نخجیرداری باشند. خوشبختانه همان ایام آموزشگاه عالی جنگل و مرتع گرگان شروع به کار کرد که دوره تحصیلی آن دو سال بود. در نتیجه توانستم با کمک و راهنمایی وزیر، موضوع را بدین ترتیب و به نحوی رضایت بخش حل کنم؛ قرار شد دانشجویان ما پس از گذراندن یک دوره یک ساله تحصیلی در آموزشگاه عالی گرگان، سال دوم تحصیلی خود را در رشته نخجیرداری در کرج به اتمام برسانند. بدین منظور با همکاری وزارت کشاورزی توافق شد که یکی از ساختمان های دانشکده کشاورزی برای سکونت و تحصیل دانشجویان ما در
اختیار سازمان شکاربانی و نظارت بر صید قرار گیرد».


همانگونه که ذکر شد هدف از تاسیس آموزشگاه عالی حفاظت محیط زیست، پرورش نیروی متخصص مورد نیاز گارد محیط زیست و آموزش پرسنل در جهت ارتقای سطح علمی در راستای اهداف مدنظر سازمان حفاظت محیط زیست بوده است. آنچه که در این زمینه بسیار تاثیرگذار بود روش استخدامی نیروهای گارد محیط زیست در آن زمان بود.
اسکندر فیروز در این مورد اینگونه توضیح می دهد:

« موضوعی که بسیار مورد توجه من قرار گرفت، روش استخدامی پرسنل گارد محیط زیست بود که آن را با جمشید فاضل مدیرکل اداره آموزش، به صورت نهایی پیاده کردیم. به طور خلاصه طبق این روش، داوطلبان استخدام در سازمان که تعداد آنها امکان داشت به هشتصد- نهصد نفر برسد، مصاحبه می شدند و بر اساس ضوابط و شرایط سازمان، شاید 150 نفر به مرحله آزمایش می رسیدند. این عده به پنج یا شش گروه تقسیم می شدند و هر گروه برای کارورزی و گذراندن دوره آزمایشی زندگی صحرایی، به نوبت تحت نظر چند افسر محیط بان کارآزموده به مدت دو تا سه ماه به چند منطقه برده می شدند. این عده در شرایط سخت در کوهستان و جنگل و بیابان تحت آزمایش قرار می گرفتند. هر یک از آنها اگر نسبت به آن نوع زندگی احساس نارضایتی یا بی میلی می کرد می توانست دوره را ترک کند و استعفا دهد. معمولا کمتر از نیمی از داوطلبان به مرحله نهایی (ورود به آموزشگاه محیط زیست) می رسیدند، و در نهایت برای مشغول شدن کار در سازمان، فقط حدود 20 درصد آن عده باقی می ماندند.».

« سازمان برنامه به این روش معترض بود و تاکید می کرد که این روش خلاف قاعده دولت است و باعث هدر رفتن بودجه می شود، بدین معنا که باید از افرادی که به مرحله کارورزی می رسند ضمانت شاغل بودنشان را (برای مدت معینی) در سازمان اخذ می کردیم. پاسخ موکد ما هم این بود که شرایط شغلی سازمان محیط زیست این روش اختصاصی را ایجاب می کند و اگر هدف غایت مطلوب است، این سیستم با صرفه تر از روش دولت است. چون به موجب آن یک کادر علاقمند به کار، با لیاقت و پاک به وجود می آید. سرانجام سازمان برنامه این روش را پذیرفت. در واقع این سیستم استخدامی ما نتیجه بسیار ارزنده دیگری را نیز به همراه داشت و آن همبستگی خاصی بود که در میان کارکنان سازمان ایجاد می شد و از جمله نوعی وفاداری به سازمان حفاظت محیط زیست که مشابه آن را در هیچ دستگاه دولتی دیگر ندیده ام.».

تاریخچه کامل دانشکده محیط زیست را  
اینجا بخوانید.